Airyn Farawaniz

Airyn Farawaniz

Tuesday 24 June 2014

Kesabaran

Humm...
SABAR
itulah perkara setiap hari aku kena lakukan demi utk menjaga hati orang lain dan hanya utk menjaga hati diowg utk kepentingan diri diowg...
Kadang aku dapat rasakan tahap kesabaran aku tu haishh tak dapat nak tertahan tahan sebab terlampau perit sangat nak tanggung tahap kesabaran yang melampau2... dan pada orang yang mengenali aku haaa mesti tahu lah perkara pe yang aku slalu buat kalau mmg aku bebetol hilang sabar... janji aku buat tak menyusahkan orang lain.. aku sendiri yang rasa..
Kebanyakkan kalau aku tanya orang2 sekeliling aku...semua vagi jawapan yang sama kalau diowg berada ditempat aku..
Nampak sangat diowg tak sekuat aku..tapi pe yang diowg cakap tu smua aku da fikirblkan dulu.. tapi kenapa aku tak buat...hanya 1 sebab.. orang yang banyak bersabar nikmatnya lebih... tapi de plak yang mengatakan "sampai bila pon diowg takkan sedar pe yang diowg buat tu adalah salah!"
Tapi bagi aku plak biarlah diowg nak buat pe pon asalkan diowg puas ati.. sbb hidup ni tak lama...so kena ingat tu ..

Sabar menurut bahasa bererti menahan dan mengekang..

Manakala menurut syariat Islam pula bermaksud tabah menghadapi sesuatu keadaan yang tidak disenangi manusia serta rela menyerah diri kepada Allah SWT dan tidak pernah mengenal erti berputus asa..

Dan Allah menjanjikan kebaikan dan RahmatNya bagi hambaNya yang penuh sikap Sabar..
-Allah bersama orang yang sentiasa bersabar(al-baqarah : 153)
-Allah kasih pada orang yang bersabar(ali-imran : 146)
-Allah menyebut berita gembira kepada orang yang bersabar(al-baqarah : 157)
-Dijamin pembalasan yang baik utk amalan kebaikannya(al-Nahl : 96)
-Mendapat pahala tanpa hisab(az-sumar : 10)

Haaa nampak kan...dalam Al Quran pon da menyatakan....so biarlah diowg...
Aku tahu kenapa diowg jadi cmtu...
MEREKA TAKUT DENGAN BAYANG BAYANG MEREKA SENDIRI...



No comments:

Post a Comment

Followers